Kaheksa põhjust miks IT-juhid arendajaid saamatuteks peavad
13.09.2008 | GunnarLeidsin CIO.com sirvides päris põneva lugemise teemadel, mis kirjeldab lahkhelisid IT-juhtide ja arendajate vahel. CIO.com uuris IT-juhtidelt, mida peaksid arendajad teadma või tegema, et tulemused oleksid paremad ettevõtetele ja inimestele, kes loodud tarkvara kasutavad. Artikkel kannab pealkirja 8 Reasons Why CIOs Think Their Application Developers Are Clueless.
Peamised probleemid IT-juhtide jaoks (võiks võtta tõsiselt, sest nemad sõlmivad ja lõpetavad töölepinguid arendajatega) olid suures plaanis järgmised. Esitan iga punkti juurde oma seisukoha ka.
Et pea eest tulle sööstmist harrastavad arendajad minu peale pahaseks ei saa ja ennast kommentaariumis kogemata teistele rumalatena ei näitaks, siis mainin ära, et CIO. com koostas kunagi analoogse küsitluse arendajatele, saamaks teada, miks IT-juhte saamatuteks peetakse.
1. Arendajad ei mõtle praktiliselt
IT-juhid ootavad, et arendajad käituksid praktilisemalt ning ei leiutaks jalgratast. Kui on võimalik osta valmis komponente, mida programmides kasutada, siis on mõttekas seda teha. Tihti aga nii ei tehta. Selle asemel, et leida vajalikud komponendid, püüavad arendajad ise luua käepäraseid lahendusi.
Nõustun osaliselt selle probleemiga. Valmis komponentide kasutamisega on samas see häda, et neid tuleb enne testida - muidu ei saa kindlalt väita, et see ja too komponent vastab kõikidele esitatud nõuetele, kuigi mõne jooksva probleemi lahendab see sujuvalt ära.
On igasugu muudki jalgratta leiutamist ja peamine häda, mida ma olen näinud ja millega ma olen ise kokku puutunud pea igal pool, kus ma olen töötanud, on järgmine -
2. Arendajad ei suuda mõelda lõppkasutaja keskselt
IT-juhid ootavad, et arendajad oskaksid oma töötulemustele vaadata ka lõppkasutaja seisukohalt, kellel on paraku hoopis teised prioriteedid kui arendajatel. Süsteem võib lahendada igasuguseid probleeme ja olla väga efektiivne oma funktsionaalsuselt, kuid kui lõppkasutajal on seda raske kasutada või kui kasutamine on tema jaoks ebamugav, siis ootab seda süsteemi kuulsusetu surm.
Jah, nii see on. Paljud arendajad panevad peamise rõhu sellele, et kuskil sügaval süsteemi kõhus toimiks kõik nii nagu peab. Lõppkasutajatega seonduv on neile tihti teisejärguline ja tehnilises mõttes liiga lihtne problemaatika.
Sellise suhtumise taha on surnud nii mõnedki head lahendused, samuti on sellise suhtumise tõttu päris paljud süsteemid ebamugavad ja keerukad kasutada.
Minu meelest tuleb teha lõppkasutajatega tihedat koostööd, et jõuda just sellisele tulemusele, nagu neil on vaja. Just see grupp inimesi teab seda, mis on nende tööd peamised liigutused, mis on vähemtähtsad liigutused, millised on praeguste süsteemide ebamugavused ja millised asjad on praegustes süsteemides lahendatud hästi. Ilma selle infota on ka süsteemi ehitamine nagu seotud silmadega märki laskmine.
3. Arendajad ehitavad ebavajalikke lahedaid asju
See probleem on isegi laiem, kui võiks arvata. See pole ainult IT-juhtide mure, vaid ka projektijuhtide ja tellijate mure. Arendajad püüavad olla innovatiivsed ning ehitada valmis rohkem kui on vaja. See läheb enamasti vastuollu käsiloleva projekti peamiste nõuetega, mida esitatakse töökindlusele, tööprotsessidele ja süsteemide hallatavusele.
Igasuguste lahedate asjade asemel soovivad nii IT-juhid kui ka lõppkasutajad midagi muud - neil on vaja töökindlaid süsteeme, mis täidavad neile ettenähtud ülesandeid.
Mõneti haakub see punkt esimesega. Kuigi on igati tore anda oma panus süsteemi täiuslikkusesse igasugu algselt vahvatena tunduvate lisavõimaluste abil, võib see osutuda karuteeneks.
Iga osa süsteemist võib olla see koht, kus tekivad probleemid. Mida suurem on süsteem ja mida keerukam ta on, seda keerukam ja aeganõudvam on ka selle haldamine, monitoorimine ja vigade korral lappimine.
4. Arendajad ei pea silmas oma tegevuse ärilisi prioriteete
IT-juhtide hinnangul puudub arendajatel arusaam süsteemide ärilisest tasuvusest. ROI (Return Of Investment), TCO (Total Cost Ownership) ja muud vahvad kolmetähelised, mida magalarajooni hoonete seintele kritseldatuna ei leia, on olulise tähtsusega näitajad ärilises mõttes. Nõusolek ühe või teise süsteemi ehitamiseks sünnib enamasti mõne taolise näitaja hindamisel.
See on koht, kus IT-juht võib jääda kahe tule vahele. Ühel pool on arendajad, kes ei saa aru sellest, et valmiv süsteem peab saama just selleks ajaks just sellisel kujul valmis ja mitte üks kriips lahedamalt. Teisel pool aga on ettevõtte juhatus, kes ootab, et projekt püsiks antud ajalistes ja rahalistes raamides. Seda kõikide etappide lõikes - kuni juurutamise ja järeltoeni välja.
See on probleem, mida annab kergesti vältida. Arendajatele tuleb lihtsalt ära rääkida, milleks seda süsteemi ehitatakse, milline peab olema lõpptulemus ja millisel kohal ettevõtte strateegias antud süsteem paikneb.
Tihti on see just IT-juhtide enda süü, et leiutatakse lihtsa tõukeratta asemel uus väike Ferrari ning minnakse nii ajalistest kui ka rahalistest raamidest välja. Arendaja jaoks on see suur erinevus tema enda töös, kui ta peab ehitama valmis killer application-i, mille vastast turul pole või kui ta peab arvestama sellega, et süsteem olgu pigem lihtne ja töökindel, kui koormatud kõiksugu meeldivate lisavõimalustega.
IT-juht, kellel on vaja just viimast, ajab aga tihti arendajad nõukarisse kokku ning esitab loo, mis kirjeldab just esimest. Siit tekib ka lahkheli, sest vajadus on lihtsa ja võimalikult töökindla asja järgi, kuid arendajatele anti tööülesandeks ehitada valmis süsteem, mis on tõsine relv igas oma aspektis.
5. Arendajad ei saa aru süsteemi otstarbest
IT-juht on ühelt poolt nagu tellija, kes tellib arendajate käest töid ning teiselt poolt nagu ärimees, kelle klientuuriks on juhatus. Juhatus tellib süsteemi mingi kindla tegevuse hõlbustamiseks. Sellel tegevusel on olemas mingisugune äriline väärtus. Juhatuse jaoks on tihti IT nagu elekter - nad kasutavad seda, kuid nad ei tea, mis see on. Nad tahavad lihtsalt seda, et nad saaks vastuse oma küsimusele ja nad tahavad seda lihtsasti.
Kõige hukutavamaks on siinjuures arendajad, kes ei saa aru, et see, mida neilt oodatakse võib olla lihtne mängimine andmetega, sisendiks väärtused paarilt tekstiväljalt ja rippnimistust ning tulemuseks peab olema lihtsalt tabel mingite tulemustega.
Tihti on vaja lihtsakoelist asja, mis toimib. Selle põhjal otsustatakse edasi, kas on vaja midagi juurde või kas on vaja midagi muuta. Otsuse tegemiseks pole aga vaja ehitada ei uut raketti ega transatlantilist vaakumtoru.
IT-juht ja temale alluvad arendajad satuvad aga kõik väga halba valgusesse, kui arendajad hakkavad ehitama raketti ning väljuvad ajalistest graafikutest. Juhatus ei saa aru, miks sellise väikse asja tegemine on nii mahukas, sest IT-juht sai arendajatega töid hinnates algselt hoopis teise tulemuse.
6. Arendajatel puudub arusaam IT-juhi rollist
Arendajad ja IT-juhid on oma taustalt küllaltki erinevad. IT-juhid tulevad peamiselt operatsioonide poolelt ja arendajatele on omane lähtekoodi ja süsteemide taga peituva tehnika maailm. IT-juht peab nägema kogu ettevõtte infotehnoloogiat ka suures plaanis ning langetama oma otsused palju ulatuslikumal tasandil, kui üks või teine ekraanivorm.
Artiklis on toodud tabav võrdlus - IT juht peab tegelema paljuski ebakindlusega, mitte selgete ja kindlate hard code-itud reeglitega. Siit tulevad ka erinevused arusaamades.
Selleks, et süsteemid edukalt valmiksid, peavad kõik osapooled teineteisest aru saama. Arendajad kapselduvad tihti üheks lapsikuks jonnipunnide pundiks ning ajavad oma rida, kui nad ei tea, millist vastutust kannavad ja millised otsuseid teevad inimesed, kes neile ülesandeid annavad.
Jällegi, ma leian, et see on koht, kus IT-juht peab ise selgitustööd tegema. Arendajad peavad aru saama sellest, mis maani ja millistel tingimustel saab IT-juht hoida asju sujumas.
Samuti peavad arendajad aru saama sellest, et lapsik jonnimine lõpeb sellega, et IT-juht ei saa neid enam kuidagi aidata ega kaitsta, vaid peab leidma juhatusega koostöös võimaluse projekt jälle rööbastele tagasi saada. See võib tähendada seda, et ennast nõrgimaks lüliks taandanud arendajad on antud projekti mõttes ballast, mis tuleb asendada efektiivsemate inimestega.
7. Arendajatel puudub grupile omane mõtlemine
Huvitav probleem, mida mõned IT-juhid on täheldanud, seisneb järgnevas. Kui kutsuda kokku arendajad ning pidada nendega nõu erinevatel süsteemi puudutavatel teemadel, siis on tulemuseks konsensusel põhinevad lahendused. Kui samade arendajatega aga eraviisiliselt suhelda, siis pole neist pea keegi nõus tolle konsensusega, milleni eelnevalt jõuti. See probleem jõuab omakorda välja selleni, et mõned arendajad, kes ennast aja jooksul on Universumi direktoriteks hakanud pidama, teevad asju kõigest hoolimata hoopis teisiti kui kokku lepiti.
Poolt ja vastu korraga. Primadonna suhtumisega arendajad on igas ettevõttes põhimõtteliselt ülejääk, kuna soov mõne elundi mõõtmete muutmise järgi tuhmistab selge ja kaalutleva mõtlemise. Sellist asja nagu IT-juhtide poolt oodatav grupile omane lähenemine on aga lahenduste surm.
On väga hea, kui arendajate tiim suudab omavahel leppida kokku, kuidas ja mida oleks antud hetkel parim teha. See ongi see ühine otsus - see oodatav tiimi otsus - mis välja öeldakse. Ja sellest tulebki lähtuda.
Igal arendajal on loomulikult erinev arvamus. Ja nii peabki olema. Kui kõik ühtemoodi arvaksid, siis oleks süsteemid olematu kvaliteediga, kuna keegi ei märkaks teiste vigu või ebapädevaid lähenemisi erinevatele probleemidele. Ja loomulikult, kui minna ja vestelda eraviisiliselt mõne arendajaga, siis tema arvamus on erinev. Põhjus on lihtne.
Koosolekul pandi lihtsalt paika see, milleks kõik on võimelised ja millest kõik aru saavad. Eraisiku tasandil aga lahendaks igaüks probleeme pisut erinevalt kui teised, sest kogemused on arendajatel väga erinevad.
8. Arendajad ei mõista personalipoliitikat
Viimase probleemina toovad IT-juhid välja arendajate umbuskliku suhtumise sellisesse populaarsesse teemasse nagu outsourcing. Arendajad kardavad, et nad asendatakse kordi odavama tööjõuga, mis paikneb küll kaugel, kuid mida on piisavalt odavalt piisaval hulgal saada, et see kaaluks üles distantsist tulenevad probleemid.
IT-juhtide mure on aga hoopis vastupidine - kohalikud turud on suuresti tühjaks imetud headest arendajatest, nende järgi on väga terav puudus ning ülikoolid ei suuda inimesi piisaval arvul IT-turule tuua. See tähendab seda, et on tööjõu kriis, mida vähemasti ajutiselt tuleb leevendada tööde väljast hankimisega.
Lõpetuseks - kuidas teha nii, et keegi poleks saamatu?
Minu isiklik tagasihoidlik arvamus on see, et kommunikatsioon ja üksteise mõistmine aitavad ära hoida paljud probleemid. Inimestega tuleb suhelda, teiste inimeste seisukohti ja arusaamu tuleb osata hinnata ning vajadusel osutada nende eksimustele - seejuures tuleb alati selgitada, et mis põhjusel on selline või teistsugune lähenemine kas väär või ebaefektiivne.
Samuti tuleb mõista seda, millist vastutust sisaldavad endas rollid, mida üks või teine projektis osalev inimene kannab. Millised on nende oskused ja milline on nende teadmistepagas. Need on olulised teemad, sest ilma teiste olukorda mõistmata on neile lihtne oma ainuisikuliste otsustega liiga teha või nad lihtsalt võimatusse olukorda asetada.
Lõpetuseks - hoolimata positsioonist ja rollist oleme me kõik inimesed ja meie edukus sõltub sellest, millised me oleme. Lipsu pikkus, töötooli mugavus, laua suurus - need ei tee meist kedagi teistest paremaks või halvemaks.

13.09.2008 kell 14:28
V2ga huvitav artikkel. Mina olen muiudgi adminn ja seet6ttu juba loomup2raselt arendaja-allergiline, aga minu jaoks oli see huvitav lugemine. Eriti t2helepanuv22rne on see, et lugedes artikli l2bi on selge, et IT-juhm syydistab urundajaid OMAENESE K2PARDLIKKUSES.
1. Praktiline m6tlemine on IT juhi kohustus. Ei ole vaja omaenese tegemata t88d arendaja kaela veeretada!
2. On siililegi selge, et “staarid” tuleb panna laehndama keerukaid probleeme ja nyri igavat käsitsitööd kasutajaliidese kallal tuleb treima panna nooremprogrameerija esimese aset2itja abid. Samuti, kui ei suudeta orgunnida koost88d l6ppkasutajaga, kes l6puks rakendust kasutama hakkab, siis KELLE viga see on? IT juhi!
3. Kui arendaja ei ole piisavalt lyhikese keti otsas, siis loomulikult ehitab ta ebavajalikke lahedaid asju. Adminn ka ehitab. Kes peaks t88korrladuse eest hoolitsema? IT juht!
4. Pole absoluutselt arendaja asi. Arendaja arendab, mida tellitakse. Pole tema asi huvituda, kas see mida telliti on vajalik v. mitte.
5. Ja nii edasi…
Yhes6naga rohkem ma ei viitsi, aga p6mst v6iks j2tkata seda loetelu l6puni v2lja. Antud kysitlusele vastanud IT juhid on kyll tyypilised karj22ri-byrokraadid, kes loodavad, et keegi teine nende eest t88 2ra teeks. Helesinine unistus, et IT mehed juhivad ennast kuidagi ise, IT juht aga l6ikab k6ik loorberid ja edeneb karj22riredelil mugavalt ylespoole.
13.09.2008 kell 15:47
Siinkohal Offfiga täiesti nõus. Kindlasti leidub suurepäraseid arendajaid, kes kõigele artiklis viidatule äri seisukohast mõtlevad, kuid nad saavad peagi arendaja töö asemel ise IT-juhiks.
13.09.2008 kell 16:15
Loomulikult võib arendaja ise saada IT-juhiks. Ma ei näe selles mingeid takistusi. Samas on selge, et palju probleeme jääks olemata, kui inimesed omavahel kenasti suheldud saaks ja ei hakkaks igaüks oma künkaotsas kisama, et kes teine peab mis asja eest vastutama.
13.09.2008 kell 23:33
“Mina olen muiudgi adminn ja seet6ttu juba loomup2raselt arendaja-allergiline” - see on ka üks probleemide tekkeallikas
14.09.2008 kell 00:17
Ja siin ei aita ka arsti juures käimine, eks ole.
14.09.2008 kell 11:25
Aga miks peaks? Arendajate ja Adminnide vahel on igavene vaen, umbes nii nagu Koerte ja Kasside vahel. See on minu arvates loomulik ja looduslik. Lõppeks on tegu ühe ja sama “ökosüsteemi” osadega. Samas, ma arvan, et minu allergia ei taksita mul siiski objektiivselt arendajasse suhtumist.
Mis puutub “karjääri” IT juhi teemal, siis arendaja kes läheb sellele libedale teele on imho arendajana juba surnud. Võtame hea arendaja ja saame parimal juhul keskpärase bürokraadi.
Head IT juhid on imho superharuldus. Neid leiab palju harvem kui häid arendajaid v. häid adminne. Hea IT juht peab olema piisavalt paksu nahaga, et äripoole sõim, mõnitused ja arulagedad nõudmised üle elada, piisavalt tehniline, et oma alluvaid mõista ja suunata, piisavalt bürokraat, et paberijamaga tegeleda ja koosolekutel tolgendada ja tagatipuks veel piisavalt inimene, et alluvad temast lugu peaksid. Suht haruldane kombinatsioon, ma ütleks.
14.09.2008 kell 16:35
Paks nahk ja muretu meel - ehk siis sangviinik iseloomutüübilt oleks parim
Arendajate ja adminide vahelisest vaenust ma pole siiani aru saanud või olen ma adminide jaoks lihtsalt liialt nahaalne ja nad eelistavad oma vaenud kuskil nurgas endamisi välja podiseda ilma, et see minuni jõuaks.
15.09.2008 kell 00:28
Ma olen ise juba 10 aastat arendaja olnud, aga sellest kuulen küll esimest korda et arendajate ja adminide vahel mingi põline vaen on. Kurat küll mul oleks võimalusi adminidele kavalalt käkki keerata kui tahaks
Ainult et siiamaani pole nagu vajadust tundud.
15.09.2008 kell 10:00
Ma arvan, et arendaja vs admin on päris diip teema - äkki Offf kirjutab sellest oma blogis meile lähemalt, kui mahti saab
15.09.2008 kell 12:12
Mina olen aru saanud, et arendajate ja adminnide vahelise vastuolu peamine põhjus on selles vaidluses, kes peaks tööd tegema. Õigemini kes peaks vähem tegema. Kas asjad peaks lahendama serveri tasemel või peab koodi kirjutama võimalikult nii, et see sobiks olemasoleva serveriga.
Eks arendaja oskus ole siin panna adminnile mõte pähe, et tegelt on see muudatus adminni mõte. Praktikas aga on see keeruline ja ajab närvi
15.09.2008 kell 13:53
Enamasti tekib igasugust jama siis, kui keegi tehnikakauge tegelane paneb paika selle, kuidas süsteem peab toimima kuskil sellisel tasemel, kuhu tal asja pole. Tulemuseks see, et hulluks lähevad kõik, kes seda asja peavad elus hoidma. Ei pääse ei arendajad ega adminid…
15.09.2008 kell 15:54
Gunnar: minu blogis on olnud piisavalt karjatusi stiilis: “Mida peab suitsetama, et selliste “lahenduste” peale tulla!”
Kunnar: 10 aastase kogemusega arendajatega enamasti polegi seda probleemi, et mida nad suitsetavad. Nemad on oma keelatud ainete kogused juba 2ra suitsetanud.
Probleem eksisteerib noorte, II kursuselt otse koolipingist kuubikusse v2rvatud jaava-arendjatega, kes produtseerivad t6eliselt Halba Jaavat. Produtseerides jubeda kvaliteediga mooduleid mitmesugusele 2ritarkvarale.
Mul on n2iteks tihedad kokkupuuted umbes 4 kontoriga. Neist 4jast kontorist 1 sisaldab Arendajaid, kes toodavad Koodi. Yelj22nud kolm kasutavad allhankijatena laste orjat88d ja tulemuseks saadud kood on suhteliselt jube. Isegi minu, mitte-arendaja vaatevinkilst vaadatuna.
Enamasti mitte lihtsalt halb vaid Halb sellises thedailywtf stiilis - TRUE/FALSE/FILENOTFOUND.
16.09.2008 kell 12:36
Ma kardan, et küsimus pole mitte niivõrd aastates kuivõrd inimeste suhtumises. On neid, kes ka peale kümmet aastat kirjutavad sama läbimõtlemat aja algajalikku koodi kui esimese kursa junsud. Samuti on esimese kursa jõnglaste hulgas neid, kes suudavad kirjutada täiesti adekvaatset koodi. See kõik on pigem kinni inimeses endas.
16.09.2008 kell 16:56
No vott. Aga “code monkeysid” on meil massiivselt palju ja Tõelisi Programeerijaid kole vähe. Võiks lausa öelda, et code monkeyd moodistavad massiivse enamuse sellest neegrikarjast kes tasapisi määratuid ärirakenduse-monstrume ehitab. (ja muid jõledusi, mida tuleb hallata).
Ja ikka ja j2lle kerkib kysimus: “Kui kaua peab jooma, et sellist asja produstseerida”
22.09.2008 kell 19:14
Siinkohal näen peamiste võlurohtudena:
1) Ole vastutusvõimeline ja proaktiivne - kummuta oma kahtlused ja maanda riskid suheldes
2) Enne töö alustamist tee selgeks ülesande tegelik eesmärk ning selle mõistlik eeldatav ajakulu/investeering
3) Enne lahenduse väljapakkumist veendu, et mõistad ülesande olemust ja vajalikkust maksimaalselt
4) Otsi sünergiaid, loo ja kasuta taaskasutatavaid komponente
5) Lahenda esmalt ärikriitiline funktsionaalsus - prototüüp minimaalse funktsionaalsusega. Alati saab asju keerukamaks teha, mis omakorda ohustab keskendumist olulisimale.
6) Hoia suurt pilti silme ees kogu arenduse vältel. Ole pidevalt kursis, kui kaugel reaalselt asud - palju tehtud, palju veel teha. See ei ole ainult projektijuhi ülesanne.
7) Ole pidevalt empaatiavõimeline ja müü uut funktsionaalsust kliendi ärivajadustest lähtuvalt.
22.09.2008 kell 22:32
Olen erinevatel ametitel olnud erineval poolel - nii arendaja kui ka arendust telliv klient.
Oma kogemustest võin öelda et paljudki IT juhid (väga vabandan kui mõni tunnneb end puudutatuna) ei oma pädevust seda ametit pidada.
Näitena võin tuua olukorra kus kliendi (tarkvara tellija) IT juht arendustarkvara firmaga läbirääkimisel küsib: “Mind vaevab üks küsimus, kord räägite te PHP-st ja kord räägite te MySQL-ist, minu küsimus on et millest te siis ikkagi selle süsteemi lõpuks teete, kas PHP-s või MySQL-is? Tean siis oma it mehi informeerida.”
Olgu siin mainitud et eelnimetatud kliendi ettevõtte suurus oli 150-200 inimest - ei ole just väikeettevõte.
Moraal: eelkirjeldatud näite puhul kui juba IT juhi või proj. juhi tasemel tekib selline infokadu, siis kujuta ette mis info jõuab arendajani. Ei ole ime et lõpptulemus on see et klient tellis aia aga arendajad tegid valmis aia augu.
Lisaks tänap. IT / Proj. juhtidel on kombeks suusõnaliselt või lühikirjelduslikult edastada kliendi tellimus.
Juht edastab arendajale et klient tahtis “autot”, arendaja teeb “auto” valmis. Auto edastatakse kliendile ning klient esitab pahameelt et ta tahtis “automaat käigukastiga” ja “universaal kerega” “autot”. Arendajad teevad “auto” ümber ja kliendil leidub jälle 100 põhjust millega mitte rahul olla.
Tihtipeale juhid “rebivad” kõvasti nalja kliendiga läbirääkimistel selleasemel et kõik korralikult kirja panna.
Samas kui klient küsib “autot” siis ei kiputa täpsustama et missugust autot, mis värvi, kui suurt jne jne.
Moraal: kliendiga suhtlemisel tuleb kõik kirja panna ning hiljem mõlemapoolselt kokkuleppida et kas on ikka üheselt arusaadud, vältides sellega hilisemaid probleeme.
Olles arendaja poolel siis viimane näide tegelikult on äripoliitiliselt arendusettevõttele kasumlik. Kui klient tellis auto siis teeme talle auto. See et klient tahab automaat käigukastiga, selles pole kokku lepitud seega ” hilisem lisaarendus” ja kliendi rahakotti pigistatakse mõnuga.
…
ma ei viitsi rohkem kirjutada, võtan lühidalt kokku:
…
kogu selle crapi point on see et arendajad teevad täpselt nii head tööd kui head tööd on teinud IT / proj. juht.
Leidub ka erandeid.
23.09.2008 kell 00:51
Siim, elu on näidanud, et kõik need head plaanid suudab ühe lauluga nulli lasta näiteks olukord, kus tellija ise suurt ninapidi kõige juures ei istu ning laseb kõiksugustel vähem tehnilistel pudividinatel otsustada ja juhtida. Edasi pole muud vaja, kui seda, et taolised tegelased koostavad arendajatele taskid valmis ja ongi järjekordne hullumaja käes
25.09.2008 kell 10:47
> On siililegi selge, et “staarid” tuleb panna laehndama keerukaid
> probleeme ja nyri igavat käsitsitööd kasutajaliidese kallal tuleb
> treima panna nooremprogrameerija esimese aset2itja abid.
offf, mida sa nüüd öelda tahtsid? punkt 2 (et siis lõppkasutajakeskselt mõtlemise) juures räägid naakadest kasutajaliidese kallal?
27.05.2010 kell 21:10
[...] eksitakse pidevalt lihtsate reeglite vastu. Seekord inspireeris mind mõtted paberile panema blogipostitus, mis kirjeldab klientide pettumusi arendajate suhtes. Uurides aga efektiivseid arendajaid, selgub, et nende mõtteviisis on teatud sarnasused, mis [...]